2 Ekim 2010 Cumartesi

DÖRT TEMA

             Evet değerli dostlar. daha önce 25.12.2009 ve 24.02.2010 tarihlerinde sizlere sunduğum problem temalarına dört tane ekleme daha yapıyorum. Sizlerin de problemlere değer katan yeni ve özgün temalar üretmeniz dileğiyle aşağıda bunları veriyorum.
  • BERLİN: Deneme varyantında mat veren bir hamle gerçek oyunda basit bir şah çekme hamlesine dönüşmüş olur.
  • HAMBURG: Bir siyah taşın hamlesi sonucunda başka bir siyah taşın mevcut savunmasının yönü değişmiş olur. Örneğin mat tehditini önlemek isteyen siyah filin geldiği hamle sonucunda g7 hanesindeki siyah kalenin g4 hanesinden (g hattı yönünde) yapacağı savunma artık geçerli değildir ancak 7. yatayda ilerleyerek yeni bir savunma hattı yönü ortaya çıkmış olur. Bu durum siyah filin siyah kaleye ait yolu kesmesiyle değil kalenin etki edeceği savunma yönünü kesmesiyle olur.
  • VALVE: Siyahlar, kendi taşlarından biri için hat açarken aynı taşın diğer hattını kapatmış olur.
  • BİVALVE: Siyahlar, bir siyah taş için hat açarken başka bir siyah taşın hattını kapatmış olur.

2 yorum:

  1. Satrançta problem hazırlamada yada problemi çözümlemede temanın önemini gerçekten bilmek gerekiyor.Bazen problemi çözerken acaba bu problemde hangi tema kullanılmış diye düşünmeden edemiyorum.Problemi anlamlandırmak bakımından bu bilgiler önemli.Çok teşekkür ediyorum.hüseyin emiroğlu/sivas

    YanıtlaSil
  2. Ben teşekkür ederim Hüseyin Bey. Gerçekten bütün temaları bilmek ve bunları kullanmak çok uzun bir zaman ve çaba gerektiriyor. Ben bunu satrancın doktorası gibi tanımlıyorum. Taktiksel keskinleşme ve teorik gelişme ile ustalık geliyor. Kim bilir, belki bir gün Türkçe isimler taşıyan temalar da literatüre girebilir. Neden olmasın?

    YanıtlaSil